DIN BOTOX TERIMA HIDAYAH MAAL HIJRAH!!!

SEMUT HITAM
DIN BOTOX TERIMA HIDAYAH MAAL HIJRAH!!!
Alhamdulillah! Mungkin Si Din Botox ni dapat hidayah sempena tahun baru Maal Hijrah ni membuatkan dia menggugurkan tuntutan Harbeas Corpus bagi mencabar penahanan dia sebelum ini.

Tindakan tersebut dilakukan oleh peguam Si Din Botox ni selepas satu sidang media diadakan oleh barisan kepimpinan UMNO yang membantah penahanan tersebut dilakukan semalam.

Sebelum ini, Si Din Botox tu buat memfailkan tuntutan tersebut terhadap Ketua dan Timbalan Ketua Polis Dang Wangi yang didakwa telah menyalahgunakan kuasa dalam penahanannya.

Si Din Botox tu juga mendakwa penahanannya merupakan penyalahgunaan proses undang-undang SOSMA 2012 secara salah sedangkan tindak-tanduknya tidak langsung berunsur aktiviti pengganas.

Namun pihak mahkamah semalam telah membuat keputusan untuk menerima pembatalan tuntutan tersebut kerana permohonan itu menjadi akademik apabila dia didakwa di Mahkamah Majistret.

Peguam Mohamad Hanif yang mewakili Si Din Botox tu juga turut memaklumkan bahawa anak guamnya itu telah didakwa mengikut Seksyen 124L dibawah Kanun Keseksaan (Akta 547).
"Akibatnya, permohonan habeas corpus menjadi akademik. Oleh itu, saya mohon permohonan ini ditarik balik," katanya.
Mengulas mengenai perkara yang sama, Peguan Negara menjelaskan bahawa penahanan tersebut tu bukannya dibuat atas alasan mendakwa dia sebagai Pengganas seperti yang dinyatakan sebelum ini.

Dalam erti kata mudahnya, penahanan dibawah Akta SOSMA 2012 ni bukannya khusus untuk menangani pengganas sahaja. Tapi didalam akta tu ada takrif lain yang perlu difahami.
"Takrif 'kesalahan keselamatan' menjelaskan bahawa Sosma tidak terhad kepada keganasan atau pengganas.


"Apabila Sosma digubal, 'kesalahan keselamatan' adalah kesalahan di bawah Bab VI Kanun Keseksaan dan Bab VIA Kanun Keseksaan (kesalahan yang berkaitan dengan keganasan)," katanya pada sidang media di Pejabat Peguam Negara di sini, Selasa.
Lebih kurang sama macam Akta ISA dulu jugak la. ISA tu dulu pada asalnya dibuat untuk menangani Komunis. Tapi kemudian ada pulak pihak yang tertentu tu menggunakan akta tersebut untuk menahan orang yang menentang dia!!!


EmoticonEmoticon